YDP Agong Terkenal Dengan Sifat Zuhud. Hasil Kajian Ahli Akademik Brunei, Rupanya YDP Agong Kita Berasal dari Keturunan ke-35 Nabi Muhammad SAW

YDP Agong Terkenal Dengan Sifat Zuhud. Hasil Kajian Ahli Akademik Brunei, Rupanya YDP Agong Kita Berasal dari Keturunan ke-35 Nabi Muhammad SAW

YDP Agong yang baru ditabalkan iaitu Sultan Muhammad V adalah keturunan 35 keluarga Nabi Muhammad SAW. Demikian menurut satu kajian yang dibuat oleh seorang ahli akademik dari Brunei pada Oktober 2013.

Loading...

Berdasarkan sumber dari alamviral.com kajian bergambar itu dipaparkan dalam penerbitan Jamrahtul Publication.

Turut tersenarai dalam senarai ahlul bait itu termasuklah Sultan Brunei, Raja Jordan, Raja Perlis, Sultan Kedah, Sultan Terengganu dan beberapa lagi orang kenamaan di Malaysia.

Kajian ini belum dibuktikan kesahihannya namun ianya cukup untuk membuka mata umat Islam bahawa institusi beraja Melayu yang ada di Malaysia mempunyai susur galur keturunan yang mulia.

Loading...

Dipercayai Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid Al Alawiyah (bertemu hingga Saidina Hussein, cucu Rasullullah SAW), telah sampai ke Kelantan pada 1349 Masihi bersama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Sheikh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).

Sepanjang misinya, Saiyid Hussein sempat mengahwini tiga puteri Diraja Empayar Chermin (Kelantan Purba) yang sewaktu itu ibu kotanya bernama Jiddah atau dikenali sebagai Danau Tok Uban.

Di sinilah bermula segalanya pada zaman dahulu. Anak Saiyid Hussein Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) merupakan pelopor dan ketua Wali Songo. Maulana Ibrahim adalah anak kepada Puteri Linang Cahaya (Cik Siti Wan Kembang).

Salah seorang anak Saiyid Hussein ini dihantar ke Brunei untuk berdakwah dan akhirnya diangkat menjadi Sultan di Brunei dengan nama gelaran Sultan Berkat.

Begitulah indahnya bumi bertuah Malaysia dan Nusantara ini. Allah SWT muliakan keturunan Nabi Muhammad SAW untuk menjadi khalifah di bumi ini. Bersyukurlah kita sebagai orang Melayu dan orang Islam.

Kita menikmati hidup aman dan damai di negara ini kerana semuanya adalah dari Allah SWT. Ada asbabnya mengapa Malaysia ini sentiasa aman dan makmur dan berada dalam keadaan stabil. Semuanya untuk menjaga agama Allah SWT.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!

Sumber: kitacerita.com

Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH. Luahan Hati FARA FAUZANA Ini Buat NETIZAN SEBAK..!..
 

Fara Fauzana TAK MALU Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH. Luahan Hati Fara Fauzana Ini Buat Netizan Sebak! Baca PERKONGSIANNYA Ini!

Satu demi satu kita lihat selebriti kita telah melakukan penghijrahan terutama daripada segi penampilan. Ternyata penghijrahan yang dibuat ini menggembirakan hati ramai peminat yang memang sentiasa mengikuti perkembangan artis kesayangan mereka. Salah seorang adalah bekas penyampai radio, Fara Fauzana yang berhijrah pada tahun 2014. Dia yang sebelum ini berpengalaman hampir 10 tahun bekerja pagi di stesen radio swasta HOT FM.
10 tahun di konti HOT FM.

Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH.  Luahan Hati FARA FAUZANA Ini Buat NETIZAN SEBAK..!..

Sepanjang tempoh itu, dalam satu perkongsiannya Fara memberitahu ramai yang berkata ‘untungnya kerja pagi sebab, Subuh mesti tak tinggal’. Namun dia mengakui lima tahunpertama tidak menunaikan solat Subuh.

Ini kerana terikat dengan jadual kerja pagi yang memerlukan dia berada di studio seawal jam 6 pagi. Waktu itu sudah bermula siaran dan dalam masa sama juga waktu Subuh sudah masuk. Jadi dia terfikir bagaimana untuknya meninggalkan studio ketika itu, macam mana nak solat dan di mana mahu solat.

Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH.  Luahan Hati FARA FAUZANA Ini Buat NETIZAN SEBAK..!..

Bersama rakan selebriti, Nana.
Lagipun pelbagai alasan seperti surau jauh dan masalah lain yang menyukarkan menyebabkan Fara langsung tidak menyempurnakan solat Subuh pada 5 tahun pertama.

Namun kesedaran untuk melakukan suruhan wajib Tuhan ini datang sedikit demi sedikit pada dirinya. Dia waktu itu melihat kenapa teman-teman lain boleh melakukan solat Subuh dengan mudah. Dan mereka juga tidak pernah memberitahu padanya, ‘eh tak solat ke’ atau ‘tak Subuh ke’ dan dia sangat respek pada teman-temannya yang memang tak pernah bertanya padanya soal itu.

Selesa dengan penampilannya kini.

“Seperti juga dalam radio, saya juga sebenarnya seorang yang banyak cakap. Jadi saya tidak mahu orang mengatakan saya ‘munafik’ dan saya cuba belajar awal-awal misalnya terpaksa solat secara bersembunyi kerana tidak mahu dikatakan menunjuk. Sebenarnya saya takut jika orang lihat apa yang saya buat itu tidak betul.

“Namun saya cuba buat (solat Subuh). Pada mulanya memang sukar kerana kekangan masa dan sebagainya, tetapi lama-kelamaan saya belajar dan rasa ada tanggungjawab untuk menjadi ‘a good Muslim’, ia menjadi mudah dan daripada situ saya mula berubah sedikit demi sedikit,” ujar Fara Fauzana dalam perkongsiannya itu.

Fara juga banyak bercerita pengalamannya ketika tidak bertudung sebelum itu dan perlu hadir dalam beberapa anugerah. Menurutnya kebanyakan anugerah bermula jam 8 malamdan perlu mekap seawal jam 5 petang.

Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH.  Luahan Hati FARA FAUZANA Ini Buat NETIZAN SEBAK..!..
Ketika mengacarakan satu majlis anugerah.

“Dalam hal ini, secara jujurnya memang akan ada yang tanya ‘tak solat Maghrib ke’? Memang saya tak buat dan biasanya hanya akan qada sahaja. Tetapi apabila saya lihat benda itu sebenarnya mudah dan tahu untuk mengawalnya, saya belajar nak jadi yang baik.

“Ketika saya jadi pengacara anugerah berkenaan yang bermula jam 9 malam, setelah saya siap mekap dan sebelum memakai tudung, saya akan solat dulu. Sekarang ini rasanya lebih mudah kerana di ‘back stage’ ada disediakan ruang untuk kita menunaikan solat.

“Dan sekarang ini tiada lagi situasi di mana orang melihat solat itu hanya untuk menunjuk sahaja. Saya tak perlu segan jika ada yang kata menunjuk kerana solat depan orang. Ini kerana niat memang ikhlas kerana Allah,” jelasnya juga yang berubah sedikit demi sedikit dengan memakai selendang sebelum berhijab sepenuhnya. Ini kerana Fara Fauzara tidak mahu bila pakai dan akan buka nanti bila kerana belum bersedia sepenuhnya.

Akui 5 Tahun Pertama Kerja Sebagai DJ, Tak Pernah SOLAT SUBUH.  Luahan Hati FARA FAUZANA Ini Buat NETIZAN SEBAK..!..
Moga kekal istiqomah.

Sejujurnya ketika di awal penghijrahannya dia berkira-kira bagaimana mahu istiqomahdan menjadi Muslim yang lebih baik. Dia juga beruntung ketika itu kerana bekerja di bawah boss bukan Islam yang Amat memahami dan tidak mengalami masalah apabila memohon untuk mengelak daripada melakukan tugasan ‘Panggilan Hangit’ dan juga ruangan ‘Gosip’.

SUMBER: THE ROHANI via hijabista via bujanglapok

Admin terharu mendengar pengalaman Fara Fauzana yang berkongsi dalam satu majlis ilmu ‘Perjalanan Menuju Taqwa’, di Putrajaya awal Mei lalu. Ternyata hidayah Tuhan diberikan dalam pelbagai cara. Moga Fara terus istiqomah dalam memperjuangkan agama Islam.

DENGAR VIDEO PENUH PERKONGSIANNYA:

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *