SUBHANALLAH ” BILA SAYA DI ANGKASA SAYA TERKEJUT NEGARA MANA TU SAMPAI JADI BEGINI

Kimiya Yui seorang astronot yang memuat naik sebuah tulisan di twitter. Tapi siapa sangka, tulisan pujian untuk Indonesia ini dibuat oleh Kimiya Yui, seorang astronaut Jepun, dari stasion luar angkasa.

Kimiya Yui, Menjalani ekspedisi di stasion luar angkasa ISS sejak Julai 2015. Pada 23 ogos 2015, dia memotretkan gambaran Indonesia dari stasion luar angkasa, lalu memuat naik ke akaun twitter @Astro_Kimiya.

Loading...

Astronot Jepun ini mendapat respon 700 retweet dan lebih dari 1.200 follower sebagai Favourite.
Netizen dari Indonesia pun terharu, dan membalas pujian dari Kimiya ini.

Terima kasih kerana memotret Indonesia. Sungguh luar biasa, tulis Vonny Utomo.
Sementara netizen Indonesia bernama Mona Adha beruntung kerana mendapat reply dari Kimiya Yui.

Berapa lama kamu sudah berada di atas sana, Kimiya Yui? Terima kasih untuk komentarmu untuk Indonesia, tulis Mona Adha.

Saya di luar angkasa sejak 22 Julai, balas Yui. Lalu Mona membalas lagi : Seandainya aku boleh melihat bumi dari luar angkasa. Selamat bertugas,dan jemput datang ke Indonesia ketika tugasmu sudah selesai.

Loading...

Kimiya seorang astronot Jepun berusia 45 tahun ini bergabung dengan Japan Aerospace Exploration Agency atau JAXA sekitar 2009 dan mendapatkan sertifikasi sebagai astronaut ISS sejak Julai 2011.

Yui bersama dua rakannya, kosmonaut veteran Oleg Kononenko dari Rusia dan astronaut NASA Kjell Lindgren, meluncur ke ISS menggunakan roket Soyuz dari Baikonur, Kazakhstan, 22 Julai.

 

………………………………………………

4 Sekawan Beli Pangkat “Datuk” , Ini Komen Afdlin Shauki


Empat rakan yang terlibat dalam industri hiburan iaitu Afdlin Shauki, Hans Isaac, AC Mizal dan juga Awie kesemuanya telah mednapat gelaran “Dato”.

Sebelum ini, agak kecoh dengan isu “Dato beli” yang mula menajdi viral selepas Zizan membuat lawak terhadap Eizlan Yusuf dan juga Hans Isaac.

Kemudian beberapa hari selepas Festival Filem Malaysia, selebriti Afdlin Shauki pula mendapat kurinaan ‘dato’.

Memang ada yang menyindir Afdlin Shauki dan akhirnya selebriti ini tampil memberi komen.

Ini nukilannya:

Assalammualaikum. Lewat malam ni aku berfikir. Masih rasa macam dalam alam mimpi. 

Tak pernah berlaku dalam sejarah industri hiburan ini apa yg berlaku pada kami. 

Tak sangka yg 4 orang sahabat satu angkatan dapat mencapai kurnia ini sewaktu kami semua masih hidup. I am so proud of my brothers. 

Peduli apa orang nak kata. Baju tu memang kami beli. Tapi kurnia kami tidak. Kurnia ini bukan kami cari. Kami hanya buat yg terbaik dalam hidup kami untuk memberi nafkah terbaik utk keluarga kami. 

Tapi dalam perjalanan itu, ada manafaat juga yg di berikan kepada masyarakat. Terimakasih kepada pihak istana yg memberi pengiktirafan kepada kami sebagai anak seni, usahawan dan sukarelawan. Allah SWT saja tahu apa yg kita sudah buat dgn bakat, tenaga dan harta kami selama ini. 

Kami bermula dari bawah dgn penuh kesusahan. Kami bukan tak pernah jatuh dan bangun. Dgn berbekalkan kepercayaan pada diri sendiri, keinginan utk menghibur dan memberi manafaat, kami sampai ke tempat ini. 

Kini kami masih berusaha. Masih belajar. Masih memberi manafaat. Semoga kami dapat memberi peransang kepada sesiapa sahaja yang tak percaya yang seorang budak flat sri sabah boleh merubah hidup keluarganya dan menjadi pemangkin perubahan dalam industri atau masyarakat sekelilingnya. 

Terimakasih kepada yg menyokong kerja-kerja kami selama ini. In Shaa Allah kami akan terus memberi yg terbaik dan membawa perubahan positif pada industri kami dan masyarakat Malaysia. 

Percayalah! You can do it too!! Aku bersyukur pada Allah SWT dan sangat merasa rendah diri di atas pemberian-Nya ini. .

 

 

………………………………………

Kejam! Seorang Ayah Mengikat Anaknya di Tangga dan Mencelupkannya ke Dalam Air!! Setelah Tahu Alasan Sebenarnya, Netizen Tidak Berhenti Memuji!

Seorang ayah memberikan “pelajaran” kepada anaknya dengan “mengikat anak 13 tahunnya di sebuah tangga”?! Setelah netizen mengetahui alasannya.. Mereka memuji tindakan ayah itu!

Bagaimana cara mendidik anak sering menjadi perdebatan dimana-mana, pemikiran orang zaman dulu dengan orang zaman sekarang tidaklah sama.

Ada seorang ayah di Tiongkok yang menghukum anaknya dengan mengikatnya di tangga. Apa yang sebenarnya terjadi?

Ya, video yang isinya tentang ayah yang menghukum anaknya ini menjadi viral di media sosial. Di dalam video itu, terlihat seorang remaja berbaju hitam terikat ke tangga dan tercebur ke sungai. Remaja itu seperti meminta belas kasihan, tapi ayahnya tidak peduli. Dan hanya bertanya, “Kamu mau berubah atau tidak?” dengan beberapa kali mencelupkan anaknya ke dalam air.

Ternyata setelah diketahui lebih dalam, remaja laki-laki yang berusia 13 tahun itu sering mencuri ayam peliharaan dan wang milik tetangga. Ia juga sering bergaduh dengan orang lain, dan tanpa segan-segan menggunakan batu untuk memukul orang. Bahkan ia juga sering memukul ibunya sendiri!

Meski banyak netizen yang ngeri dengan cara ayahnya ini, tapi ada juga yang malah memuji dan mengatakan bahwa anak zaman sekarang sudah semakin “menjadi-jadi”.

Insiden tersebut terjadi pada tanggal 29 Jun di Tiongkok. Tapi, tidak jelas apakah pihak polis setempat sedang menyelidiki kejadian tersebut atau membiarkannya.

Loading...