Doktor Diganggu Mesej Lucah Dari Remaja 14 Tahun Tapi Selepas Disiasat Rupa Rupanya Perempuan Itu ….

Kadang-kadang kita tak tahu entah di mana silapnya ibu bapa zaman sekarang dalam mendidik anak-anak. Remaja berubah menjadi liar dan tak terkawal tindak laku mereka. Malah ada juga yang menyifatkan, kecanggihan teknologi masa kini telah merosak minda anak-anak muda ini.

Semua ini lebih mengejutkan apabila seorang doktor, Onn Azli Puade telah berkongsi pengalaman menjelikkan apabila dia telah diganggu remaja perempuan yang baru berusia 14 tahun. Akibat dari pengalaman itu, Onn terpaksa memakai mask ketika membuat kelas live di Facebook. Fuh baru Tingkatan Dua dah pandai kacau lelaki pangkat abang-abang?

Auto Draft

Berikut apa yang dikongsikannya:

“Kisahnya sebegini, pada beberapa minggu lepas, saya mula project live class saya bawah tagline #dronnlivemedicalvidz. Alhamdulillah, respon pada awalnya memang sangat positif, dan melihat pada jumlah view melebihi 1K untuk kelas fluid management, saya berasa sangat happy knowing that a lot of people benefits daripada sharing session tersebut.”

“Saya tidak bekerja di hospital, namun saya masih ingin membantu pesakit, dan inilah antara salah satu cara saya membantu mereka secara indirectly. Ilmu yang ada apa salahnya jika kita berkongsi kan?” kata Onn.

Pun begitu, kesan daripada membuat kelas live tersebut Onn sering diganggu mesej-mesej negatif yang tiada kena mengena dengan apa yang diajarkan semasa sesi kelas tersebut. Dia tidak menyangka sejak mengadakan sesi live, dia telah mengundang golongan yang tidak sepatutnya untuk mendekatinya. Haish payah betul jadi orang kacak ni kan, doktor!

 

Auto Draft

Auto Draft

“On case particularly, adalah daripada satu Facebook account under nama Scha Ain (now deleted). Maybe dia stalk saya bahawa sebelum ni saya pernah engaged dengan seorang jururawat dan seringkali menulis article berkenaan jururawat di Malaysia.”

“Dia menjadikan perkara tersebut sebagai point untuk memulakan conversation, dan lebih memalukan, selepas menghantar beberapa mesej, dia proceed dengan menghantar gambar lucah pula, beserta kata-kata lucah.”

Auto Draft
“Doktor suka tak tengok? Ain teringin nak tengok doktor tak pakai apa-apa.”
“Kalau nak Ain hisap pun boleh… Mesti k**** doktor tegang kan tengok gambar Ain.”
Uishh berani betul si ‘Ain’ ni! Dah gila ke apa baru 14 tahun dah bijak benda tu semua??

Onn yang terkejut menerima mesej lucah dari remaja tersebut menulis satu posting berkaitannya yang kemudian telah dipadam setelah mendapat teguran dari ibunya sendiri. Ibu Onn yang terkilan dengan apa yang berlaku meminta anaknya untuk berhenti membuat kelas live lagi.

Pun begitu, Onn berjaya memujuk ibunya semula dengan mencadangkan dirinya melakukan sesi live dengan memakai penutup muka atau mask untuk menyembunyi separuh dari wajahnya. Mujurlah ibunya setuju.

Auto Draft

“Rentetan kes dengan Scha Ain, saya menghubungi rakan saya di SKMM untuk mendapatkan data berkenaannya. Daripada account Facebook, saya mendapat emelnya, dan daripada emel dia, saya mendapat beberapa accountnya seperti tumblr, gmail dan juga nombor telefonnya yang didaftarkan bawah nama seorang budak perempuan.”

 

Auto Draft

Auto Draft

Auto Draft
Dari situ, Onn telah memperoleh kesemua informasi mengenai gadis tersebut termasuklah nombor kad pengenalan yang jelas-jelas menunjukkan gadis tersebut baru saja berusia 14 tahun!

Malah kes berkaitan remaja ini juga berada di bawah siasatan SKMM kerana terdapat beberapa aduan yang sama mengenainya dan informasi seperti nombor telefon ibu bapanya sudah didapati juga.

“Saya telefon bapanya, atas dasar kasihan dan simpati, dan again, to my surprise seorang lelaki dengan suara yang agak tua mengangkat dan mengatakan bahawa dia sedang mengerjakan umrah di tanah suci.”

“Saya hanya memberitahu beberapa perkara keypoint sahaja terhadap bapanya, khuatir ini akan menjejaskan fokusnya untuk beribadat dan mengerjakan umrah. Setelah beliau pulang ke Malaysia, beliau menelefon saya.”

“Saya menjelaskan perkara yang terjadi, dan turut menghantar screenshot perbualan kami serta salah satu post di Tumblr si Ain, lengkap dengan nombor telefonnya dan rate untuk satu malam,” kata Onn. Fuh siap ada rate satu malam ni! Gilalah!

Auto Draft

Walaupun pada mulanya bapa gadis tersebut sukar untuk menerima kenyataan, namun akhirnya lelaki tersebut merayu untuk Onn jangan melaporkan hal tersebut kepada pihak polis. Dengan itu, Onn memohon kebenaran kepada bapa si gadis untuk dia menulis satu posting berkaitan hal ini untuk memberi pengajaran buat orang lain.
“To all the parents out there, check your son’s or daughter’s phone.”
Ibu bapa hendaklah lebih peka akan apa yang anak mereka lakukan di media sosial setiap hari. Kalau tak sempat pun, sekurang-kurangnya ‘stalk’ lah Facebook atau Twitter anak anda sekali seminggu. Ini pun untuk kebaikan mereka juga, kan?

Semoga ‘Ain’ berubah dan tidak ‘mengganggu’ lelaki di luar sana lagi.

Sumber: lobakmerah