4 Sekawan Beli Pangkat “Datuk” , Ini Komen Afdlin Shauki

 

Empat rakan yang terlibat dalam industri hiburan iaitu Afdlin Shauki, Hans Isaac, AC Mizal dan juga Awie kesemuanya telah mednapat gelaran “Dato”.

Sebelum ini, agak kecoh dengan isu “Dato beli” yang mula menajdi viral selepas Zizan membuat lawak terhadap Eizlan Yusuf dan juga Hans Isaac.

Kemudian beberapa hari selepas Festival Filem Malaysia, selebriti Afdlin Shauki pula mendapat kurinaan ‘dato’.

Memang ada yang menyindir Afdlin Shauki dan akhirnya selebriti ini tampil memberi komen.

Loading...

Ini nukilannya:

Assalammualaikum. Lewat malam ni aku berfikir. Masih rasa macam dalam alam mimpi. 

Tak pernah berlaku dalam sejarah industri hiburan ini apa yg berlaku pada kami. 

Tak sangka yg 4 orang sahabat satu angkatan dapat mencapai kurnia ini sewaktu kami semua masih hidup. I am so proud of my brothers. 

Peduli apa orang nak kata. Baju tu memang kami beli. Tapi kurnia kami tidak. Kurnia ini bukan kami cari. Kami hanya buat yg terbaik dalam hidup kami untuk memberi nafkah terbaik utk keluarga kami. 

Tapi dalam perjalanan itu, ada manafaat juga yg di berikan kepada masyarakat. Terimakasih kepada pihak istana yg memberi pengiktirafan kepada kami sebagai anak seni, usahawan dan sukarelawan. Allah SWT saja tahu apa yg kita sudah buat dgn bakat, tenaga dan harta kami selama ini. 

Loading...

Kami bermula dari bawah dgn penuh kesusahan. Kami bukan tak pernah jatuh dan bangun. Dgn berbekalkan kepercayaan pada diri sendiri, keinginan utk menghibur dan memberi manafaat, kami sampai ke tempat ini. 

Kini kami masih berusaha. Masih belajar. Masih memberi manafaat. Semoga kami dapat memberi peransang kepada sesiapa sahaja yang tak percaya yang seorang budak flat sri sabah boleh merubah hidup keluarganya dan menjadi pemangkin perubahan dalam industri atau masyarakat sekelilingnya. 

Terimakasih kepada yg menyokong kerja-kerja kami selama ini. In Shaa Allah kami akan terus memberi yg terbaik dan membawa perubahan positif pada industri kami dan masyarakat Malaysia. 

Percayalah! You can do it too!! Aku bersyukur pada Allah SWT dan sangat merasa rendah diri di atas pemberian-Nya ini. .

………………………………..

10 tanda buah pinggang anda telah rosak

Buah pinggang adalah salah satu orang yang paling penting dalam badan. Walaupun kita masih boleh hidup tanpa buah pinggang, namun banyak fungsi buah pinggang yang perlu dikekalkan bagi membolehkan kita hidup dengan sihat dan normal.

Antara salah satu fungsi terpenting buah pinggang adalah menjadi penapis bahan buangan dalam darah.

10 tanda-tanda buah pinggang anda mengalami kerosakan.

1. Kerap berasa lemah dan letih

Penyusutan fungsi buah pinggang yang teruk menyebabkan toksin dan bendasing dalam darah anda bertambah. Situasi ini akan membuatkan anda berasa letih dan lemah, serta sukar untuk fokus. Anemia juga adalah satu komplikasi buah pinggang yang menyebabkan keletihan dan kelesuan.

2. Masalah tidur

Toksin yang sepatutnya dikeluarkan melalui air kencing akan kekal di dalam darah sekiranya buah pinggang anda tidak melakukan proses penapisan dengan baik. Toksin ini akan menjadi penyebab anda sukar untuk tidur. Sleep apnea (masalah tidur) lebih biasa berlaku kepada mereka yang mempunyai penyakit buah pinggang yang kronik berbanding mereka yang sihat.

3. Kulit kering dan gatal

Antara fungsi-fungsi penting buah pinggang adalah menyahkan buangan dan air berlebihan dalam badan, membantu menghasilkan sel darah merah, membantu mengekalkan kekuatan tulang dan mengekalkan mineral dalam darah. Namun, jika kulit anda menjadi kering dan gatal, ia mungkin disebabkan oleh buah pinggang anda yang tidak melakukan kerjan mengimbangi mineral dan nutrien dalam darah dengan baik.

4. Selalu rasa nak kencing
Jika buah pinggang anda sudah rosak, ia akan meningkatkan kekerapan kencing. Jadi jika anda kerap rasa nak kencing terutamanya pada waktu malam, ia mungkin petanda buah pinggang anda rosak.

5. Ada darah dalam air kencing

Buah pinggang yang sihat akan mengekalkan sel darah di dalam badan apabila menapis bahan buangan dari darah untuk hasilkan air kencing. Jadi, air kencing anda akan tidak mempunyai darah. Namun jika buah pinggang anda rosak, sel darah ini ini akan “terbocor” dan masuk ke dalam air kencing. Selain dari masalah buah pinggang, darah dalam air kencing juga petanda anda mungkin ada ketumbuhan, batu karang atau jangkitan.

6. Kencing berbuih
Jika kencing anda berbuih dan memerlukan anda untuk flush beberapa kali, ia menandakan anda mungkin mempunyai penyakit buah pinggang. Buih-buih menandakan ada kehadiran protein yang “bocor” ke dalam air kencing anda, yang mana tidak sepatutnya berlaku.

7. Bengkak berterusan pada mata

Bengkak pada mata yang berterusan disebabkan oleh protein yang sepatutnya berada di dalam badan tetapi masuk ke adalam air kencing dan keluar daripada badan. Ia disebabkan oleh kegagalan sistem penapisan buah pinggang yang tidak berfungsi dengan berfungsi atau rosak, menyebabkan protein bocor keluar.

8. Buku lali atau kaki bengkak

Sodium atau garam di dalam badan anda akan kekal jika fungsi buah pinggang anda merosot. Ini menyebabkan buku lali dan kaki anda membengkak. Sakit jantung dan penyakit pada organ hati juga boleh menyebabkan bengkak pada bahagian bawah bawah kaki.

9. Kekejangan otot

Buah pinggang yang rosak boleh menyebabkan ketidakseimbangan elektrolit dalam badan, termasuklah tahap kalsium yang rendah dan fosforus yang tidak dikawal dengan baik, seterusnya menyebabkan otot menjadi kejang.

10. Kurang selera makan

Ini satu petanda yang sangat umum, namun jika anda kurang selera makan, mungkin ada kena mengena dengan masalah buah pinggang. Toksin yang terkumpul menyebabkan fungsi buah pinggang terbeban dan mencetuskan hilang selera makan.

Sumber Iluminasi

………………………………………

Kejam! Seorang Ayah Mengikat Anaknya di Tangga dan Mencelupkannya ke Dalam Air!! Setelah Tahu Alasan Sebenarnya, Netizen Tidak Berhenti Memuji!

Seorang ayah memberikan “pelajaran” kepada anaknya dengan “mengikat anak 13 tahunnya di sebuah tangga”?! Setelah netizen mengetahui alasannya.. Mereka memuji tindakan ayah itu!

Bagaimana cara mendidik anak sering menjadi perdebatan dimana-mana, pemikiran orang zaman dulu dengan orang zaman sekarang tidaklah sama.

Ada seorang ayah di Tiongkok yang menghukum anaknya dengan mengikatnya di tangga. Apa yang sebenarnya terjadi?

Ya, video yang isinya tentang ayah yang menghukum anaknya ini menjadi viral di media sosial. Di dalam video itu, terlihat seorang remaja berbaju hitam terikat ke tangga dan tercebur ke sungai. Remaja itu seperti meminta belas kasihan, tapi ayahnya tidak peduli. Dan hanya bertanya, “Kamu mau berubah atau tidak?” dengan beberapa kali mencelupkan anaknya ke dalam air.

Ternyata setelah diketahui lebih dalam, remaja laki-laki yang berusia 13 tahun itu sering mencuri ayam peliharaan dan wang milik tetangga. Ia juga sering bergaduh dengan orang lain, dan tanpa segan-segan menggunakan batu untuk memukul orang. Bahkan ia juga sering memukul ibunya sendiri!

Meski banyak netizen yang ngeri dengan cara ayahnya ini, tapi ada juga yang malah memuji dan mengatakan bahwa anak zaman sekarang sudah semakin “menjadi-jadi”.

Insiden tersebut terjadi pada tanggal 29 Jun di Tiongkok. Tapi, tidak jelas apakah pihak polis setempat sedang menyelidiki kejadian tersebut atau membiarkannya.

……………………..
‘Ini Zuriat Terakhir Aku Kandung Untuk Kau’ – Luahan Isteri Meroyan Mahu Bunuh Diri & Anak

Meroyan adalah satu masalah tekanan emosi dan gangguan perasaan yang sering dialami oleh wanita sewaktu atau selepas berpantang. Wanita yang mengalami masalah ini seringkali menghadapi masalah untuk tidur, kepenatan, stress dan mudah marah.

Di facebook, sebuah laman berpantang ada kongsi kisah seorang ibu yang meroyan selepas kelahiran anak kedua. Anak pertama belum pandai berjalan dia disahkan mengandung. Suami pula pentingkan diri, langsung tak membantu. Paling sedih apabila suami tak mahu mandikan alasan isteri dalam keadaan kotor. Sedihnya!
‘Takkan nak abg mandikan, kotorlah’

 

‘Inilah zuriat kau yang terakhir’

 

‘Setiap kali bersetubuh, sikit pun aku tak ikhlaskan’

 

 

Kesiannya, sepatutnya waktu-waktu macam ini sokongan suami dan ahli keluarga paling penting untuk menjaga emosi ibu. Walaupun si isteri hanya duduk berehat di rumah, tak bermaksud isteri hanya dok rilex je! Ibu-ibu dekat sini pernah tak menghadapi pengalaman meroyan?

sumber : Kisah Benar Di Blessed Beauty

Loading...